5/1996
€ 10,00

Het beeld en zijn voorbeeld

Tot 1880 was het navolgen van grote voorbeelden een normale procedure. Daartoe diende de canon zoals op alle Europese kunstcentra werd gehanteerd. Vóór de uitvinding van de drukkunst dienden tekeningen als voornaamste geheugensteun.
      • Mariëtte Haveman
        Het cliché en de traditie, pp. 6-9
      • Robert W. Scheller Middeleeuwse reproducties, pp. 10-14
      • Paul van den Akker
        Bij voorbeeld tekenen, pp. 15-23
      • Frits Scholten
        Pleistermodellen,
        pp. 24-31
      • Peter Fuhring
        De ornamentprent,
        pp. 32-37
      • Christiaan Jörg
        De parasoldame,
        pp. 38-45

      Openbaar
      Hildelies Balk over
      tijdelijk gesloten musea;
      Bram de Klerck over gedigitaliseerde kunst;
      Frits Scholten over een lastige Lastman

      Kunstbezit
      Ileen Montijn over een feestelijke kast; Wim Denslagen over
      Simon Schama als archeoloog; Loekie Schwartz
      over de tuin in de Nederlandse kunst