5/1992
€ 10,50

Piero della Francesca

Piero della Francesca stierf als een groot en geëerd tijdgenoot, maar tijdens de 17de een de 18de eeuw daalde zijn reputatie. Voor moderne kunstenaars is hij een groot voorbeeld vanwege de manier waarop hij oude motieven omzette in een moderne beeldtaal.
    • Mariëtte Haveman
      Een pelgrimage voor Piero, pp. 8-13
    • Jeroen Stumpel
      De Mantelmadonna: Maria della Misericordia, pp. 14-18
    • Melchior de Wolff
      Het echtpaar Da Montefeltro, pp. 19-20
    • Melchior de Wolff
      De geseling van Christus, p. 21
    • Jeroen Stumpel
      Vorstelijke sjablonen,
      pp. 22-32
    • Melchior de Wolff
      De doop van Christus, pp. 33-34
    • Melchior de Wolff
      De herrijzenis van Christus, pp. 35-38
    • Jeroen Stumpel
      Het Brera-altaarstuk,
      pp. 39-40
    • D. Kraaijpoel
      Piero als voorbeeld,
      pp. 41-47

    Openbaar
    W.F. Denslagen over landinrichting; Jan Fred van Wijnen over kunstmatige grenzen; Koosje Sierman over bestverzorgde boeken in het Stedelijk Museum; Annemieke Hoogenboom: Brieven van een kunsthandelaar. ‘Omtrend de copyen...’

    Kunstbezit
    Louis van Tilborgh, Impressionisten in Rotterdam: Claude Monet; Hripsime Visser: De Nieuwe Kunstschool in Amsterdam: Paul Guermonprez; Eddy de Jongh: Oude bekenden, lang niet gezien: Paulus Reinhard