4/1999
uitverkocht

Gianlorenzo Bernini

De beeldhouwer Bernini (1598-1680) verenigde een aantal eigenschappen die
ver afstaan van wat wij meestal verwachten bij een kunstenaar. Hij gaf leiding aan het grootste atelier dat de geschiedenis heeft gekend,
hij was een geslepen onderhandelaar en bovendien buitengewoon bedreven in het bespelen van emoties. Daartoe ontwikkelde hij een verfijnde expertise, zoals valt te lezen in het dagboek van zijn vriend Paul Fréart de Chantelou.

  • Mariëtte Haveman
    Versteend theater,
    pp. 10-13
  • Pieter-Matthijs Gijsbers Het mirakel van de barok, pp. 14-21
  • Frits Scholten
    Bernini in actie,
    pp. 22-29
  • Wandelingen in Rome,
    pp. 30-31
  • Eddy de Jongh
    Bernini’s ontspannen boog, pp. 32-37
  • Bram de Klerck
    ‘Le Cavalier Bernini’ in Parijs, pp. 38-41
  • Anna Tummers
    Een onvergeeflijke glimlach, pp. 42-45
  • Arjan de Koomen
    Schitterende ondeugden, pp. 46-51

Openbaar kunstbezit
Hildelies Balk over Een fatale sprong – Jan Vijlbrief e.a. in Museum De Lakenhal,
Dorien Tamis over waar vind ik wat, en hoe werkt 't Rijksbureau voor Kunst-historische Documentatie.
Judith Wesselingh over Kunst op Franse stoepen, Dani Cuypers over ‘Na & naar Van Dyck’ in het Hessenhuis in Antwerpen, Frits Scholten over Roomse schoonmaak – Nederlandse paus in opgefrist praalgraf.