4/1992
€ 10,50

Het tijdperk van de schildersbeesten

Het abstract expressionisme was meer dan een verzameling schilderijen met gemeenschappelijke beeldelementen, zoals ‘groot’, ‘plat’ en ‘abstract’. Het was ook een offensief tegen de Europese kunst die tot 1940 de dienst had uitgemaakt.
    • Mariëtte Haveman
      Hogepriesters van Dionysos, pp. 10-14
    • Maarten van Rossem
      Clement Greenberg en de strijd voor de cultuur, pp. 15-22
    • Wim Honders
      Harold Rosenberg: het schilderij als een arena, pp. 23-28
    • Evert van Uitert
      De stamboom van het schilderbeest, pp. 29-35
    • Hugo van der Velden
      Een markt voor abstracte schilderijen, pp. 36-38
    • Dominic
      van den Boogerd
      Clyfford Still in het Stedelijk, pp. 39-47

    Openbaar
    Adi Martis: Het Stedelijk van De Wilde; W.F. Denslagen: Gids voor moderne architectuur; Annemiek Overbeek: Kunst is saai; Peter Hecht: Lang leve Boymans, Annemieke Hoogenboom over de brief als sleutel

    Kunstbezit
    Eddy de Jongh, Oude bekenden, lang niet gezien: Pieter Steenwijck: Eric M. Moormann: In sombere dagen schittert een groen juweel; Jan Piet Filedt Kok, Conservatie of restauratie: Het wapentapijt van Monterey