3/2007
uitverkocht

Buitenstudie in Nederland


Monet werkte meestal in de open lucht, getuige de zand- korrels in zijn verf. Maar in Nederland was de verhouding tussen binnen en buiten schilderen een stuk
gecompliceerder. Over de vraag wat een mooi, schilderachtig landschap is, en duizend ongemakken.
  • Mariëtte Haveman
    Hoe zit een boom in elkaar, hoe krijg ik water vloeibaar, pp. 2-6
  • Kris Spinhoven over buiten schilderen: ‘Je loopt met je kleuren altijd achter’, p. 7
  • Marijn Schapelhouman
    Een ontspannende inspanning. Buiten tekenen in de zeventiende eeuw,
    pp. 8-15
  • Eveline
    Koolhaas-Grosfeld
    Woestijnen en schone velden. Variaties in het landschap van de achttiende eeuw,
    pp. 16-23
  • Mayken Jonkman
    Tussen binnen en buiten. Plein-air schilderen in de negentiende eeuw,
    pp. 24-31
  • Willem Roelofs over buiten schilderen: ‘Een goede buiten-studie heeft een adem der natuur in zich’, pp. 32-33
  • Gijsbert van der Wal Iedere dag hetzelfde weer. Drie hedendaagse landschapschilders,
    pp. 34-40
  • Mariëtte Haveman
    De alomtegenwoordige bewoonster van het Hollandse landschap,
    pp. 41-47

En: Carel Blotkamp, Blikseminslag in Tucson,
pp. 54-55

De Keus van Kunstschrift over o.a. Keith Tyson in De Pont, Herman van Swanevelt, Ruud van Empel, Home and garden in Londen en het Princessehof in Leeuwarden.