3/1995
€ 00,00

De salon

Het grote kruispunt van de 19de-eeuwse kunst ligt in Parijs: op de Salon. Het was het evenement waar reputaties werden gemaakt en gebroken, modes en stromingen ontkiemden en duizenden mensen hun brood verdienden.
  • Mariëtte Haveman
    De Salon, een geschiedenis van malcontenten, pp. 6-13
  • Evert van Uitert
    De eerste dwarsligger: Jean Baptiste Greuze, pp. 14-16
  • Leo Ewals
    Een Nederlandse Ster: Ary Scheffer, pp. 17-19
  • Sjraar van Heugten
    De Salon en de kritiek, pp. 20-24
  • Ileen Montijn
    De kunst en het publiek: gemengde gevoelens, pp. 25-28
  • Floor de Graaf
    Eenvoudig en oprecht: Nederlanders op de Salon, pp. 29-33
  • Evert van Uitert
    Een latere dwarsligger: Gustave Courbet,
    pp. 34-35
  • Hanna Pennock
    De macht van de geweigerden, pp. 36-44
  • Mariëtte Haveman
    De enige echte geweigerde: Paul Cézanne, pp. 45-47

Openbaar
Geurt Imanse over tien jaar Jong Holland; Rik Vos over de Kanselarij, een aanwinst van het Fries Museum; Bram de Klerck over kunst die verborgen is

Kunstbezit
Bert Nienhuis over Ed van der Elsken; Paul Taylor over spaanse stillevens in Londen