2/1992
€ 10,50

De dam in vogelvlucht

Een betrekkelijk roemrijk, maar ook geteisterd en doorleefd plein als onderwerp van een heel Kunstschrift. Prenten, tekeningen, schilderijen en foto’s bij elkaar geven een goed beeld van hoeveel variaties er op een enkel thema mogelijk zijn.
    • Boudewijn Bakker
      Een schier eindeloze gevarieerdheid, pp. 8-13
    • Boudewijn Bakker
      De eerste gezichten van de Dam, pp. 14-16
    • Evert van Uitert
      ‘Ruuwe of vervallene gebouwen’, pp. 17-19
    • Jan Peeters
      De stad als landschap, de stad als stilleven,
      pp. 20-24
    • Bert Gerlagh
      Een topografisch atelier in de achtiende eeuw, pp. 25-28
    • Geert Mak
      Vader en zoon Andriessen op de Dam, pp. 29-31
    • Evert van Uitert
      Een romantisch waas, pp. 32-33
    • Geert Mak
      De Dam van Breitner, Kees de Jongen en het moderne leven,
      pp. 34-37
    • Annet Zondervan
      Met volle kracht vooruit en de jaren vijftig in de fotografie, pp. 38-41
    • Evert van Uitert
      De Dam, of wat ervan resteert, pp. 42-49

    Openbaar
    Hugo van der Velden over stemmingen en koersen; W.F. Denslagen: I am afraid;
    Hans Mulder over de verhouding Ostkunst-Westkunst; Annemieke Hoogenboom over archieven en kunstenaarsbrieven

    Kunstbezit
    Eddy de Jongh, Oude bekenden, lang niet gezien: Het Middelrijnse altaarstuk;
    Mariëtte Haveman: Rotterdam, dynamische stad. Cas Oorthuys