2/1991
€ 10,50
Kunst als oorlogsbuit

Sinds de oudheid is het roven van kunstschatten bij de tegenstander hét middel waarmee tirannen hun positie een bestendig en waardig aanzien trachten te geven. Drie schoolvoorbeelden van geslaagde en mislukte kunstroof op enorme schaal, plus een beschouwing.
  • Mariëtte Haveman
    Baden in andermans weelde, pp. 10-15
  • Redactie: Een triomftocht in Huis ten Bosch,
    pp. 16-17
  • Melchior de Wolff
    Antieke hebzucht. ‘Kijkt u naar Athene, naar Pergamon, naar Milete’, pp. 18-25
  • Uit Cicero’s redevoering tegen Verres: Een rover aangeklaagd, pp. 26-27
  • Ghislain Kieft
    Ordentelijk en planmatig. De grootste kunstroof uit de geschiedenis,
    pp. 28-37
  • Joes Segal
    Selectieve kunstroof. Duitse confiscaties in de Tweede Wereldoorlog, pp. 38-47
  • Redactie: Er ligt een roofstaat aan de zee,
    pp. 48-49

Openbaar
Jan Fred Wijnen over kunst in oorlogstijd; Eddy de Jongh: Brons voor Jan van Scorel; W.F. Denslagen: Een ambitieus waterfront aan het IJ; Marten Jan Bok over heldhaftige vrouwen

Kunstbezit
Wim Crouwel: ‘Het was groot en geweldig.’ Naum Gabo in Rotterdam; Carel Blotkamp, Oude bekenden, lang niet gezien: Jacob Bendien; F.P. van Oostrom, Jacob van Maerlant in beeld, deel II: De schepping