2/1990
€ 10,50

Waar de blanke top

Vroeger kocht een koning het talent van een kunstenaar om zijn positie aanschouwelijk te maken, of hij stichtte een kunstcollectie. Het idee van de kunst als iets bij uitsteek Nationaals leeft ook tegenwoordig nog, bij het publiek, maar ook in de hoofden van kunstenaars en makers van tentoonstellingen.
  • Mariëtte Haveman Nationaal gevoel en nationale stijl. De kunst als streekroman,
    pp. 8-15
  • Eddy de Jongh
    Ziek en gezond in de Hollandse kunst van de zeventiende eeuw,
    pp. 16-25
  • A.F. Mirande
    Het Schilderboek van Carel van Mander, p. 27
  • Evert van Uitert
    Hollandse waarden met verve verdedigd,
    pp. 28-35
  • Harmen Meurs
    De hedendaagse Nederlandsche beeldende kunst, p. 36
  • Hans Ibelings
    Muren van baksteen en hellende daken,
    pp. 37-39
  • Melchior de Wolff
    Het monumentale spraakgebrek, pp. 40-47

Openbaar
Eddy de Jongh: De dikke en de dunne Hals; Bart Tromp: Europa 1992, de eenwording van tomaten en gouaches; Ger Luijten over de uitverkoop van Willem II; Ghislain Kieft: Een ‘Ahnengalerie’ in Amsterdam; Marten Jan Bok: ‘Het troigne van Hilleken’

Kunstbezit
Carel Blotkamp, Oude bekenden, lang niet gezien: Josef Zaritsky; Ernst van de Wetering, Goede kunst en schone schijn. Frans Hals en Pieter Codde