1/2007
€ 9,00

Salomon de Bray en zonen

De kunst van de Gouden eeuw kende, naast Rembrandt en Vermeer, een grote rijkdom aan stijlen en benaderingen. Naast de Zwolse familie Ter Borch was er ook de Haar-
lemse familie De Bray. Katholiek, universeel onder- legd en de grondslagen van het classicisme toegedaan, net als Constantijn Huygens. Tijd voor een rehabilitatie.
  • Mariëtte Haveman
    De andere kant van de Gouden Eeuw, pp. 2-5
  • Friso Lammertse
    Salomon en zijn zonen, pp. 6-15
  • Mariëtte Haveman
    De Oranjezaal in Huis ten Bosch, pp. 16-17
  • Xander van Eck
    Een katholiek kunstenaargeslacht,
    pp. 18-21
  • Eddy de Jongh
    Het harmonische classicisme van Salomon de Bray, pp. 22-23
  • Frits Scholten
    Jan de Bray, ‘constmeester’ en plannenmaker, pp. 24-25
  • Eddy de Jongh
    Een versluierd groeps-portret, pp. 26-32
  • Ariane van Suchtelen Nieuwe gezichten in oude taferelen, pp. 33-35
  • Mariëtte Haveman
    Een intrigerend geval, pp. 36-41
  • Huigen Leeflang
    De verfijnde prentkunst van Dirck de Bray,
    pp. 42-47

En: Carel Blotkamp, Blikseminslag in Bologna,
pp. 54-55

De Keus van Kunstschrift over o.a. Willem Roelofs, Nicolaes Berchem, Dan Perjovschi, het heropende Catharijneconvent en het heropende Bode- Museum in Berlijn.