1/2002
uitverkocht

Jan Gossaert


Mabuse ofwel Jan Gossaert (1478-1532) werd in zijn tijd beschouwd als een van de grootste schilders. In 1530 was een Gossaert het piece de resistance van elke vorstelijke collectie. Wie was hij, en waarom raakte hij in vergetelheid?
  • Mariëtte Haveman
    De bevroren reputatie van Jan Gossaert,
    pp. 2-5
  • Gossaerts baard en biografie, p. 6
  • Stephanie Schrader
    De schilder en de koning, pp. 7-12
  • Lars Hendrikman
    Elk zijn smaak. De vergeten rijkdom van de noordelijke renaissance, pp. 13-17
  • Ann-Sophie Lehmann Adam en Eva. De paradenaakten van het noorden, pp. 18-27
  • Ariane Mensger
    Drie Deense konings-kinderen. Over de stichting van een nieuw genre, pp. 28-31
  • Dagmar Eichberger Hoofse hobby’s. Over humanisme en mecenaat in de vroege zestiende eeuw, pp. 32-37
  • Eddy de Jongh Puzzelstukjes in per- spectief. Jan Gossaerts Lukas-madonna uit 1515, pp. 38-46

Openbaar kunstbezit
Bram de Klerck over Ohran Pamuk, Ik heet Karmozijn, Frits Scholten over en olifant van Watanabe Kakushu en een wonderschelp van Cornelis Bellekin, Anna Tummers over een vervalste voorouder.

Carel Blotkamp: Het Begin 7 – Gilbert & George.