1/2000
uitverkocht

Rachel Ruysch

Samen met Jan van Huysum wordt zij beschouwd als de grootste representant van de bloemschilderkunst uit de achttiende eeuw. Het ging om een vorm van visuele toverij, waarin de hoogste maatstaven golden op het gebied van compositie, schikking en de illusie van de werkelijkheid.
  • Mariëtte Haveman
    Een schilderkunstig mirakel, pp. 2-3
  • Marianne Berardi
    Florale distinctie en detaillering. De receptuur van Rachel Ruysch,
    pp. 4-15
  • Machteld Löwensteyn
    De wondere wereld van Rachel Ruysch,
    pp. 16-23
  • Tijdgenoten over de bloemschilderes,
    pp. 24-25
  • Eddy de Jongh
    Letterkroontjes voor een manhafte kunstheldin, pp. 26-31
  • Eddy de Jongh
    Exit Rachel, pp. 32-33
  • Inemie Gerards
    De geschiedenis van een gevoelige kwestie,
    pp. 34-38
  • Margriet van Eikema Hommes & Arie Wallert Een evenwichtige wemeling. Over de schildertechniek van Rachel Ruysch,
    pp. 39-46

Openbaar kunstbezit
Boeken over vrouwelijke kunstenaars, Bram de Klerck over Giotto was geen herdersjongen, Dorien Tamis over de versierde mens in Teylers Museum, Rembrandt Duits over de Dulwich Picture Gallery in Londen.